چگونه یادگیری واژگان زبان خود را بهتر كنيم؟

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

بعضی از مردم می گویند فقط ميخواهند مکالمه خود به زبان انگلیسی را بهبود بخشند بی آنکه در جهت افزایش دامنه واژگان یا دانش خود از دستور زبان تلاش کنند. در حقیقت باید به این مهم توجه داشت که تسلط شما به زبان انگلیسی نميتواند امري بديهي تلقي شود. نکات زیر به شما کمک می کنند تا سطح واژگان خود را ارتقا دهید.

  1. یادگیری واژگان را به صورت یک عادت روزانه درآورید. اشتهایی سیری ناپذیر برای يافتن واژگان جدید در خود ایجاد کنید.
  2. ازیک دفترچه جداگانه برای واژگان جدیدانگلیسی که هرروزمیاموزید استفاده کنید. برای اینکه انگیزه بیشتری داشته باشیدمیتوانید شماره لغات جدیدی که میاموزید را درکنارآنها درج کنید. بدین ترتیب،با فراگیری لغات بیشترانگیزه بیشتری نیزخواهید داشت.  این روش همچنین به شما کمک میکندبدانید چه تعداد واژه دریک دوره زمانی خاص مثلا یک هفته آموخته اید.
  3. دفترچه واژگان شما میتواند به صورت یک دفترچه الکترونیکی نیزباشد. به عبارت دیگرممکن است شما مایل باشید که یک سند Microsoft Office Word دررایانه خود ایجادکنید و واژگان جدید خود را به این فایل اضافه کنید. با اینکار شما قادربه ویرایش هر روزه تمام سند، به عنوان مثال، با مرتب سازی واژگان جدید بر اساس حروف الفبا، جدول بندی آنها، خط کشی زیر آنها و نیز پر رنگ کردن آنها هستید.
  4.  اطمینان حاصل کنید که مجموعه گرانبهای واژگان خود را درفواصل معین مثلا هر دوهفته یکبار مرور میکنید.
  5.  همچنين، برای اینکه واژگان در ذهن شما ماندگار شوند می توانید از تکنیک جمله سازی استفاده کنید.به کمک این روش واژگان شما از حالت غیر فعال به فعال تبدیل می شوند.
  6. تکنیک دیگری که میتواند موثر واقع شود یافتن واژگان متضاد ومترادف است. بااستفاده ازاین تکنیک شما میتوانید چندین واژه دیگر را تنها ازطریق یک واژه فرا بگیرید.
  7. علاوه بر اين، شما میتوانید دایره واژگان خود را با فراگیری اجزای مختلف کلام  برای یک کلمه بهبود بخشید. مقصود از اجزای کلام مشتقات یک کلمه مانند صفات، قیود، اسم ها و افعال می باشند. به عنوان مثال فعل"agree"رادرنظربگیرید. اجزای کلام این واژه عبارتند از: اسم (agreement) ،  صفت(agreeable) و قید (agreeably) .
  8. بسته به لغاتی که می آموزید گاهی می توانید آنها را به تصویر درآورید تا حافظه پایدارتری از این واژگان در ذهن شما شکل بگیرد.
  9. دانستن ریشه (اصل) کلمات نیز میتواند برای دستیابی به تسلط بیشتر از واژگان بسیار مفید و در عین حال جالب باشد. به عنوان نمونه، چنانچه بدانید واژه "motel"  ترکیبی از دو کلمه motor وhotel است، قطعا این واژه را بسیار بهتر به خاطر خواهید آورد.
  10. تکنیک موثر دیگر، طبقه بندی واژگان است. برای مثال می توانید فهرستی از وسایل آشپزخانه مانند یخچال، فر، مایکروویو، کابینت، چاقو، بشقاب، قاشق، چنگال، و غیره ایجاد کنید. یک فرهنگ لغت تصویری می تواند کمک شایان توجهی در این زمینه باشد.
  11. در مکالمات روزمره، به خصوص با دوستانتان، سعی کنید از لغاتی که به تازگی آموخته اید استفاده کنید. به یاد داشته باشید از لحاظ نظری بسیاری از مردم با واژگان زیادی آشنا هستند در حالیکه در عمل از به کار بردن آنها عاجز هستند.
  12. به خاطر داشته باشید اگر زبان انگلیسی به مشابه خانه ای باشد، کلمات به مشابه خشت های این خانه هستند و تصور یک خانه ( زبان انگلیسی) بدون خشت (واژگان انگلیسی) غیر ممکن است. همچنین، به یاد داشته باشید که در ورای هر کلمه دنیایی نهفته است. بنابراین، اختصاص بخشی از روز به غنی سازی واژگان قطعا ارزشش را خواهد داشت.
  13. در پایان، در دنیای امروز،  کلمات بسیاری  هر روزه ابداع می شوند و همین امر زبان انگلیسی را به عنوان یک زبان بین المللی در حوزه واژگان نسبتا مشکل می سازد. به عبارت دقیق تر، تفاوتی نمی کند دانش شما از واژگان چقدر گسترده باشد، نباید هیچ پایانی برای آن متصور شوید. فراگیری واژگان انگلیسی را هیچ پایانی متصور نیست و نیازمند به روز کردن روزانه اطلاعات است.

2 دیدگاه ارسال شده:

سلام خسته نباشید من تازه عضو سایتتون شدم علاقه دارم زبانو خوب یاد بگیرم آموزشگاههای زیادی رفتم به دردم نخورده من میخوام دایره لغاتمو بالا ببرم به علت مشکلات زندگی معنای خیلی از لغاتیم که ساده به نظر میان از ذهنم رفته میخوام راهنماییم کنید چی کار کنم کتاب خاصی هست ؟؟