معرفی 17 سایت رایگان آموزش آنلاین زبان

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

معرفی 17 سایت آنلاین و رایگان آموزش زبان

وبسایتهای فراوانی هستند که خدمات رایگان آموزش زبان ارائه می دهند. در این مقاله قصد داریم بهترین این وبسایتها را به شما زبان آموزان عزیز معرفی کنیم: 

1- Duolingo (رایگان)

این سایت از سایر مواردیکه معرفی میکنیم شناخته‎ شده ‎تراست. دوئولینگو بیشتر شبیه یک بازی است تا یک دورۀ آموزشی، یعنی راهی سرگرم ‎کننده برای یادگیری زبان در زمان صرف ناهار یا هر وقت دیگر. مثلاً هنگامی که دارید Candy Crush* بازی می‎کنید. در این دوره یادگیری زبان بر اساس مشاهدۀ مستقیم انجام می‎شود و می‎توانید از طریق فیس بوک با دوستان و خانواده ‎تان ارتباط برقرار کنید. البته این را هم بگوییم که در اینجا ممکن است بین خود و خویشاوندان دور و همکارانی که غیرفعال و کمی عصبی هستند با رقابت عجیبی روبرو شوید.

{*Candy Crush یک بازی ویدئویی به صورت جدولی. تولید آوریل 2012، تعبیه‎شده برای فیس بوک و گوشی‎های اندروید – توضیح مترجم}

موارد مثبت این سایت

  • برای همه در سرتاسر دنیا رایگان است و هیچگونه تبلیغاتی هم ندارد.
  • پیشرفت شما را روی اینترنت و موبایل‎ تان نشان می‎دهد.
  • برای مواردی که ممکن است فراموش کرده ‎باشید به طور خودکار درس‎های دوره‎ای ارائه می‎دهد.
  • افراد متخصص فعال در سایت پیشرفت شما را با دوستان ‎تان مقایسه می‎کنند.
  • امکان ترجمۀ مقالات دنیای واقعی وجود دارد.
  • به راحتی می‎توانید اشتباهات خود را گزارش و دربارۀ آنها توضیح دهید.
    • به راحتی می‎توانید دربارۀ هر جمله‎ ای سوال بپرسید و اگر سوالی در مورد گرامر داشته ‎باشید کاربران خیلی دوستانه شما را راهنمایی می‎کنند.
  • آزمون تعیین سطح وجود دارد.

موارد منفی این سایت

  • در حال حاضر فقط 15 دورۀ کامل برای افراد غیرانگلیسی زبان در دسترس می‎باشد در حالیکه موارد بیشتری در مراحل دیگر ارائه می‎گردد.
  • شبیه ‎سازی صوتی که برای زبان اسپانیایی مناسب است و برای سایر زبان‎ها تقریباً ضعیف می‎باشد.
  • گنجینه واژگان اندک. دوئولینگو بعداز تکمیل هر درس اسپانیایی اعلام می‎کند که 1575 کلمه درس داده‎ شده‎ است که شامل اسامی جمع قابل‎شمارش، صرف یک فعل و غیره می‎باشد.
  • در دروس گویش‎ها بعضاً با هم فرق دارند.

2- ELanguageSchool (رایگان)

این یک سایت رایگان 15 زبانه است که برای زبان‎آموزانی مناسب می‎باشد که بیشتر می‎خواهند اصول نوشتاری را بیاموزند. بدون شک بهترین ویژگی این سایت فهرست طولانی مربوط به فعل‎ها و اسم‎های بکاررفته و نیز تبلیغات بسیار کم آن است.

3- FluentU (رایگان تا 18 دلار در ماه)

این برنامۀ منحصربفرد طوری است که زبان‎آموزان در هر سطحی که باشند در زبان غرق می‎شوند. در اینجا با استفاده از ویدئوهای دنیای واقعی درس‎های آموزشی ارائه می‎شوند مثل ویدئوهای موسیقایی، پیش‎پردۀ فیلم‎های اکران‎نشده، اخبار و گفتگوهای شوق‎برانگیز. به کمک این ویدئوهای سرگرم‎کنندۀ واقعی می‎توانید همه چیز را به خوبی یاد بگیرید. دلتان می‎خواهد هنگام پخش آهنگ *"Let It Go" به زبان آلمانی زیرلب با آن همراهی کنید و یا یک دورۀ فشردۀ جغرافیا را به زبان ژاپنی ببینید؟ در این سایت به واسطۀ این رویکرد جالب کلمات جدید آموزش داده می‎شود و با استفاده از بازی‎های تعاملی کلمات را یاد می‎گیرید و مسیر پیشرفت‎تان مشخص می‎شود. با شما شرط می‎بندیم که تا به حال چنین روش سرگرم‎کننده‎ای ندیده‎اید و در اینجا حتماً حس خواهید کرد که خیلی فعال هستید!

{* Let It Go آهنگ زیبای بخشی از انیمیشن Frozen تولید 2013 در دیزنی‎لند – توضیح مترجم}

4- Foreign Services Institute  (رایگان)

برخی افراد مشتاق در مؤسسۀ خدمات خارجی ایالات متحده وقت خود را صرف این کردند و مجموعه‎ای آنلاین از دوره‎های عمومی زبان راه‎اندازی نمودند. اکثر این دوره‎ها به صورت کلیپ‎های صوتی به شکل گفتگوهای کوتاه هستند. پس این دوره برای کسانی مناسب است که می‎خواهند مهارت‎های شنیداری خود را تقویت کنند که برای زبان‎آموزان تازه ‎کار خیلی خوب است!

5- Headstart2 from Defense Language Institute  (رایگان)

هداستارت 2 منبع خوب دیگری برای زبان‎آموزان تازه ‎کار است که برای پرسنل ارتش تعبیه شده‎است که در آن، زبان از دو قسمت تشکیل می‎شود که هر کدام 10 بخش دارد که می‎توانید از طریق اینترنت یا آی پاد خود به آنها دسترسی داشته باشید. دومین قسمت بر مأموریت‎های ویژه تأکید دارد و برای افرادی جذاب است که دوست دارند فیلم جنگی را به زبان اصلی ببینند.

6- Hello-Hello World (رایگان تا 99/29 دلار در سال)

این دوره برای زبان‎آموزان در iPad, iPod, iPhone کاربرد دارد. این سایت به واسطۀ منابع اطلاعاتی زیادی که دارد شناخته ‎شده است و یک گروه کادر حرفه‎ای نظرات را بررسی می‎کنند و جملات اشتباه کاربران را تصحیح می‎نمایند. این دوره برای آنهایی مناسب است که می‎خواهند قبل از یک سفر کاری یا یک امتحان مهم، کلمات و عبارات را در مدت زمان کوتاهی مرور کنند.

7- لینگوتایز (رایگان تا 10 دلار در ماه)

لینگوتایز یک وبسایت آموزش زبان انگلیسی دو زبانه است که بسیاری از خدمات و منابع خود را به طور رایگان در اختیار زبان آموزان و مدرسین زبان قرار داده است. این سایت با همکاری تیمی از برترین استادان زبان انگلیسی اداره میشود و سعی دارد با تولید و ترجمه محتوای مناسب و ارائه سرویس های آموزشی مختلف به زبان آموزان و مدرسین زبان کمک کند. منابع آموزشی این سایت شامل مقالات یادگیری زبان، دوره ی آنلاین انگلیسی، اصطلاحات انگلیسی، گرامر، ضرب المثل ها و ... می باشد. همچنین خدماتی نظیر چت روم انگلیسی (یک به یک و گروهی)، آموزش مجازی (کلاسهای صوتی) و انجمن زبان توسط مدرسین سایت ارائه میشود. سایت لینگوتایز برای سرویس آموزش مجازی خود از نرم افزار مامبل استفاده میکند. این نرم افزار برای ویندوز، لینوکس، اندروید و iOS و با کمترین سرعت اینترنت (64Kbps) قابل استفاده است. در ضمن زبان آموزان میتوانند علاوه بر وب سایت (مرورگر) از اپلیکیشن های اندروید و iOS نرم افزار چت روم سایت نیز بهره ببرند.

8- Internet Polyglot (رایگان)

این سایت یک منبع ضروری برای زبان‎آموزان است و ویژگی‎ای دارد که سایر دوره‎های آنلاین ندارند: قابلیت ترجمۀ درس‎ها به هر زبانی که در سایت در دسترس است. آیا می‎خواهید زبان فرانسه را از طریق زبان اسپانیایی بیاموزید؟ No problemo, mon ami.!

9- LearnaLanguage.com (رایگان)

این سایت پر از دوره‎های زبانی رایگان است اما یک تغییر کوچک دارد: برخی درس‎ها کمی عجیب غریب هستند. می‎خواهید اسپانیایی یاد بگیرید؟ اینجا می‎توانید با بازی Burrito Builder* کلمات متنوع اسپانیایی را یاد بگیرید و یا اینکه عبارات عاشقانۀ ژاپنی را فرا بگیرید.

{* Burrito Builder مجموعه‎ای از بازی‎ها برای یادگیری زبان اسپانیایی شامل جدول کلمات متقاطع و انواع کارت. در این بازی کلمات اسپانیایی با معادل‎های انگلیسی آموزش داده می‎شوند – توضیح مترجم}

10- Livemocha (رایگان تا 29 دلار در ماه)

این سایت یک انجمن بزرگ یادگیری زبان است که دستورالعمل یادگیری 38 زبان را ارائه می‎دهد. خیلی‎ها ساختار این سایت را با سایت Rosetta Stone* مقایسه می‎کنند و فکر می‎کنند شبیه آنست اما به جای اعتماد به تعیین سطح این برنامه از شما، آمادۀ رویارویی با گویشوران بومی باشید و بدانید که یک زبان دیگر شما را ترغیب می‎کند تا کیفیت زبانی خود را بسنجید.

{ Rosetta Stone*در معنای لغوی یعنی سنگ روزتا که یک سنگ باستانی کشف‎شده در مصر است که در موزۀ بریتانیا نگهداری می‎شود. نام سایت آموزش زبان است که نماد همین سنگ را دارد – توضیح مترجم}

11- LingQ (رایگان تا 39 دلار در ماه)

 یک سیستم اینترنتی چند زبانه برای یادگیری زبان است که توسط استیو کافمن در یوتیوب راه‎اندازی شد و مانند Livemocha بابت کمک به هم‎طرازان‎تان به شما پاداش داده می‎دهد. LingQ درس‎های بسیار زیادی دارد که به شکل متن همراه با فایل صوتی تعبیه شده‎اند و این دروس به صورت رایگان در دسترس هستند.

12- Memrise (رایگان)

این صرفاً یک دورۀ آموزشی به معنای سنتی آن نیست بلکه مجموعه‎ای از دوره‎های 12 زبانه است که توسط خود کاربران تعبیه شده‎ و زبان‎های اشاره را هم شامل می‎شود. با این دوره می‎توانید بر اساس تکنیک تکرار واژگان کلیدی را حفظ کنید. حتی خودتان می‎توانید دوره‎ای را تعبیه کنید تا همان واژه‎های خاصی را حفظ کنید که همیشه شما را به اشتباه می‎انداختند.  

13- MIT OpenCourseWare (رایگان)

دوست دارید در MIT تحصیل کنید؟ همۀ ما خواهان این هستیم. با پیوستن به این دوره می‎توانید برنامۀ درسی مربوط به کلاس‎های زبان را انتخاب و دانلود کنید. اگر به ادبیات یا فرهنگ علاقه دارید می‎توانید به صحبت TedX این شخص سر بزنید که دربارۀ آموزش خود در MIT گفته است.

{این سایت تحت نظر دانشگاه MIT  است یعنی مؤسسه فناوری ماساچوست – توضیح مترجم}

14- My Language Exchange (رایگان)

تا حالا پیش آمده که موقع یادگرفتن یک درس خسته یا بی‎حوصله شده باشید؟ این سایت گزینۀ خوبی است تا بتوانید تعامل اجتماعی داشته ‎باشید و با کمک رفقایتان در سرتاسر دنیا موارد درسی را کامل کنید. این را هم بدانید که این سایت یک میلیون عضو دارد که می‎توانند به بیش از 115 زبان صحبت کنند.

15- MyLanguages.org (رایگان)

در این سایت دروس مربوط به 95 زبان به صورت رایگان وجود دارد و می‎توانید واژگان، گرامر و عبارات کوتاه و سریع را بیاموزید و سطح دانش خود را بسنجید. دوره‎های ارائه ‎شده در این سایت اغلب کتبی هستند و در کنار آنها ویدئوها و فایل‎های صوتی هم وجود دارد. این روش برای زبان‎آموزان در حد متوسط مناسب است که می‎خواهند مهارت‎های گرامری خود را مرور کنند و در آن پیشرفت کنند.

16- Open Culture (رایگان)

این سایت (طبق اظهارات خود) منبعی از بهترین رسانه‎های آزاد فرهنگی و آموزشی است که اقدام به جمع آموری دوره‎ها و منابع رایگان برای کاربران خود میکند. بخشی از این منابع عبارتند از بلاگ و لینک‎هایی به 1000 دورۀ رایگان که بسیار سودمند میباشد. این سایت صرفاً مختص دوره‎های زبانی نیست با این وجود می‎توانید منابع مربوط به بیش از 40 زبان را بیابید.

17- Word2Word  (رایگان)

این یک پایگاه داده‎ای گسترده و آنلاین حاوی دوره‎های رایگان مربوط به 119 زبان است و به این دلیل منحصربفرد می‎باشد که راه‎های یادگیری زبان و منابع عمومی چند زبانۀ بیشتری را در اختیار شما قرار می‎دهد. نکته مهم ‎تر اینکه در این سایت لینک‎ها و منابع مربوط به زبان‎هایی وجود دارد که کمتر معمول هستند مثل فریزیان (Frisian) و مالایی (Malay).

9 دیدگاه ارسال شده:

سلام و تشکر از زحمات شما.
این سایت متاسفانه زبان فارسی رو ساپورت نمیکنه و اگه بخواین انگلیسی تمرین کنین باید انگلیسی به عربی یا یه زبان دیگه رو انتخاب کنین من خودم مجبور شدم نگلیسی - سویدی انتخاب کنم. ا